onsdag, januari 17, 2007

Bibeln föreskriver hedersmord

Islam beskylls ofta för att legitimera en hederskultur, trots att flera muslimska länder aktivt bekämpar hedersmord. Jag har funderat lite över den här kopplingen och beslutade mig för att gå till källorna. Fast i Koranen lyckades jag inte hitta någon föreskrift om hedersmord. I samma veva gjorde en webbsida mig uppmärksam på att däremot Bibeln, de kristnas heliga skrift, föreskriver hedersmord. Där står:
'Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte:

”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”,

... då skall....om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,... flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.'
5 Mos 22:14-21

Bibeln föreskriver alltså att den kvinna som inte är oskuld före giftermålet, skall stenas till döds.

Jag tar upp detta ställe för att peka på att alla heliga skrifter innehåller mindre smickrande passager. Bibeln är inte mindre problematisk än Koranen.

När vi möter en religion med problematiska ställen i sina skrifter, bör vi inte "tvinga" dess anhängare att hålla sig till textens ordalydelse genom att säga att de i annat fall praktiserar en falsk religion eller inte är "äkta" troende. I stället bör vi på alla sätt och vis uppmuntra dem att ta avstånd från dessa ställen, utan att förlöjliga och förhåna dem, vilket bara är en primitiv retorik som inte övertygar någon.

5 kommentarer:

Knute sa...

Både i Kristendomen och Islam är det så att det senast skrivna upphäver det som skrivits tidigare, vilket kallas abrogation = exeges på teologispråk.

Våldsuppmaningarna i Gamla Testamentet upphävs av Nya Testamentets kärleksbudskap.

Koranen består av två delar, den fredliga Mekka-delen skrevs först, och upphävs av den krigiska Medina-delen som uppmanar till dråp på de otrogna och paradiset som belöning till mördarna.

Därför kan vi aldrig veta om imamerna menar allvar, de kanske använder den heliga lögnen, taqqya, när de använder en Mekka-vers som de vet är upphävd av en Medina-vers.

Jesus och Muhammed är två figurer med helt olika moral. Jesus gjorde inte skillnad på människor, man eller kvinna, jude eller hedning, slav eller fri, i Guds ögon är vi alla lika. Muhammed däremot gjorde skillnad på alla dessa kategorier. Icke-muslimer har inget värde, och kvinnor är totalt underordnade männen.

Jesus sa: "Vad Gud har fogat samman får människan inte skilja åt." Den som vill skilja sig är äktenskapsbrytare, lika för bägge könen alltså. Men i islam är det endast kvinnan som räknas som äktenskapsbrytare.

Jesu kontakt med kvinnor och hans öppenhet mot dem var något helt revolutionerande. En äktenskapsbryterska skulle stenas. Jesus räddade hennes liv genom att föreslå: "Den av er som är utan synd kastar första stenen på henne."

Anonym sa...

Kristendomen är värre än islam. Islam har bara råkat få ett dåligt rykte. Tyvärr är det inte många som vet om det utan fortsätter att tro på de falska ryktena. Synd!

Anonym sa...

Bibelen beskriver en rekke groteske, brutale massemord. Allerede tidlig i Det Gamle Testamentet setter Gud i gang, med å drepe alle som ikke var med i Noahs Ark. Det må være en ekstremt ondsinnet Gud som dreper alle mennesker unntatt en familie.

Senere følger han opp, med dusinvis av brutale massemord og drap. Mange byer blir utslettet bare fordi de ikke er bebodd av "Guds Utvalgte Folk", jødene. En person blir straffet med å bli omskapt til en saltstøtte fordi hun ser seg tilbake over skulderen.

Bibelen gir mengder av regler for når folk skal drepes. For eksempel må man drepe alle som jobber på den syvende dagen, hviledagen. Alle som har klær av blandingsfibre (det vil si de aller fleste av oss) skal drepes. Homoseksuelle skal drepes.

Det hele topper seg med en langvarig beskrivelse av en tortur-scene, der en far tillater at sønnen blir mishandlet og drept på et kors.

I all denne drepingen blir et lite hedersmord på damer som har sex før ekteskapet bare en bitteliten detalj.

Husk Jesu ord: "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for at så splid mellem en mann og hans far, en datter og hennes mor, en svigerdatter og hennes svigermor."

Bibelen er en grusom bok.

Anonym sa...

Den enda viktiga i den frågan är ju hur många hedersrelaterade brott som faktiskt sker i praktiken...Hur många som är bokstavstrogna, hur många som bryter mot lagen.osv. Att dra exempel från koranen eller bibeln är inga bevis för eller emot något. (Varken när antirasister eller högerextrema människor drar upp bibel/koran-citat som något slags argument)

Om en religiös person däremot gör något fel och hänvisar till dessa skrifter, eller står bakom vissa religiösa åsikter som inte passar i ett jämställt samhälle, ja först DÅ blir kritiken befogad. Då har han gjort fel i religionens namn.

Självklart har bibeln sina vidriga delar, tror få säger något annat. Men att dra upp massa exempel från Bibeln är inte direkt något som förändrar vad som sker i islams namn... Folk blir varken mer för eller emot det, pga vad som sker i andra religioners namn.

Lite som om exempelvis feminister skulle ta våld mot kvinnor på mindre allvar om någon drog upp att männen minnsan också blir utsatta för misshandel.

Vissa vill inte heller kalla det för "hedersmord", man vill inte heller kalla de radikala för "muslimer". Då ska vi väl inte heller se det så när det gäller kristendomen. Problemet där är ju att båda sidor är lika okonsekventa och väljer dessa argument/synsätt när det passar.

Anonym sa...

Denna räcka mord mm i Bibelns gt, Thoran, är lika mycket och på samma sätt muslimers som kristnas urkund. Vissa skillnader finns som att Muhammed (Koranen) uppskattar Abraham för att han var hanif, trodde på en gud medan judar och kristna läser ordet - Abraham litade på Gud och var därför rättfärdig.