"Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Men mina fiender, de som inte ville låta sig styras av mig, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn."Kristna apologeter har försökt skyla över denna avslöjande, blamerande fadäs genom att dels sticka in en vers, Luk 19:25, som inte finns i de äldsta manuskripten (en s.k. interpolation), dels felaktigt föra samman det citerade Jesusordet med den föregående liknelsen, trots att det är uppenbart att denna slutar i och med Luk 19:24. I Luk 19:26, som ursprungligen vidtog, levererar sedan Jesus liknelsens sensmoral: "var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har".
Luk 19:26-27
lördag, december 16, 2006
Jesus: "Hugg ner mina fiender!"
Det finns ett annat ord av Jesus, som än mer obestridligt ådagalägger hans oförsonliga och krigiska ådra. Efter att i Lukasevangeliets nittonde kapitel ha avslutat liknelsen om de tio punden, säger Jesus plötsligt:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Lilla vän,
Har du ens brytt dig om att "checka in" sammanhanget innan du kopierar från kristendomsfientliga sidor?
Jesus talar här i en liknelse, som börjar i vers 12.
"En man av ädel börd skulle fara bort till ett avlägset land för att överta ett rike och sedan komma igen". Och det är alltså denne man som Jesus "citerar" i vers 27.
Han uppmanar inte sina lärjungar att döda folk.
Joh.3:16 så älskade Gud världen att han sände sin egen son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för at döma världen, utan för att världen skulle räddas genom honom.
Det finns mycket ont i världen, och vi människor är kallade att så gott vi kan bekämpa det onda, med hoppet att kärleken till sist kommer att besegra all ondska och hat, att ljuset kommer att besegra mörkret, och till sist livet besegra döden.
Det som beskrivs i liknelsen sker runt omkring oss idag, människor gör allt de kan för att försöka "hugga ner" sina fiender, verbalt eller fysiskt. På så sätt beskriver liknelsen verkligheten. Jag tolkar punden som de gåvor vi människor får, för att antingen bekämpa det onda, och arbeta för en bättre värld, eller för att bekämpa andra människor. Det är alltså inte pengar det handlar om här, enligt min uppfattning. Vi människor kan själva välja hur vi vill använda våra gåvor.
Som jag ser det valde kungen fel sätt att använda sin makt.
I liknelsen om den barmhärtige samariten avslutar Jesus med att säga: "gå du och gör som han!" Och då menar han att den som lyssnade skulle visa omtanke och kärlek som den barmhärtige samariten i liknelsen.
Någon sådan uppmaning finns inte i den här berättelsen om kungen, som låter sin egen egoism styra sitt handlande.
Skicka en kommentar